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작성일 : 13-05-29 20:23
 Reflective language teaching in the Korean context (한국에서의 성찰 언어교육)
Kil Su Park(박길수)
2009-02-20
신A5
978-89-6297-006-7
18,000
판매구분 판매
역자
편저자


[Korea Dissertation Series 7]

Over the past few decades the national curricula of Korean ELT have heavily depended on the theory of Communicative Language Teaching, but CLT alone cannot do the job of successful English teaching in Korea. The author thus introduces the ""reflective teaching"" which, originating from the Socratic questioning, is a way of problem-solving using reflection, the fundamental faculty of man. The protagonist of Reflective Language Teaching is teacher. In order to hoist the purport of RLT that basically aims at changed dispositions of teachers, the present study used a survey to find out what the preservice and inservice teachers think of their profession, their classroom behavior, their reflective practice, and education in general. The results analyzed and discussed in terms of descriptive and inferential statistics show that the subjects have many traits conducive to the introduction of RLT to Korean contexts. Based on the findings of the survey and on other resources, the RLT model consisting of three modules―Planning, Teaching, and Reflection―has been proposed. With the micro- and macro-variables incorporated, the model expands into a seven-stage model including micro-planning and macro-planning. Long story short, the RLT models are to provide some balance to Korean ELT which is deemed a little lopsided due to the strong influence of CLT. The ultimate goal of RLT is to enhance the personal awareness of the act of teaching and promote the continuous development of classroom English teachers to the extent that they find their teaching life full of worth and reward.

우리나라 영어교육의 근간이 되고 있는 의사소통교수법은 기존의 약점들을 보완하는 방향으로 영어교육을 발전시킨 공로는 있지만 근본적으로 목표언어에 대한 노출이 용이한 영어권 국가에서 제2언어로서의 영어를 교육하기 위해 개발된 모델로 아시아적 환경에서는 그 적용이 결코 쉽지 않다는 단점이 있다. 이런 맥락에서 최근 30여 년 동안 미국 교육계의 화두가 되어온 성찰교수법을 영어교육에 적용시킨 성찰언어교수법을 우리나라 영어교육의 한 축으로 자리매김하는 일은 매우 의의 있는 일이리라 보고, 본서는 듀이와 슈왼을 중심으로 하는 성찰교수법 이론에 대한 이해와 더불어 우리나라 초중고 영어교사의 의식과 태도에 대한 설문조사를 바탕으로 영어교육의 여러 변인들에 대한 체계적 성찰 기법을 통하여 학습자와 환경에 밀착한 귀납적 교수모형을 개발하고자 시도했다. 그 결과 얻어진 언어교수모형은 계획→교수→성찰의 3단계 순환모형이며, 이를 근간으로 미시적 및 거시적 변인들이 고려되고, 교사나 학습자의 성찰일지나 포트폴리오 작성, 교사들의 집단성찰 등 다양한 성찰교수법의 반성 기법을 활용함으로써 계획과 성찰 국면으로부터 입력되는 교수요목을 확립하고 반복적인 실천과 관찰로 최적화되는 교수모형이다. 즉 본서는 영어 측면보다는 교육 측면에 비중을 두는 새로운 관점의 영어교수법을 제안하여 한쪽에 치우친 한국의 영어교육에 균형을 제공할 수 있으리라 본다. 이러한 교수모형의 확립을 통해 영어교사는 교사생애를 통해 내내 발전을 멈추지 않고 부단히 연구하고 노력하는 품성을 계발하고 이를 기반으로 실질적인 지식체계를 구축함으로써 성찰적 직업인으로서의 자신의 직능을 제고할 수 있게 될 것이다.

Preface
Acknowledgements

I. INTRODUCTION
1.1 Background of the Study
1.2 Purpose of the Study
1.3 Scope of the Study

II. THE NATURE OF REFLECTIVE TEACHING
2.1 The Genealogy of Reflective Thinking
2.2 The Knowledge Base and the Dispositions
2.3 Models of Enhancing Reflectivity in Teaching
2.4 Methodological Eclecticism

III. SURVEY ON TEACHERS󰡑 BELIEFS AND ATTITUDES
3.1 Purport of the Survey Research
3.2 Method
3.3 Results and Discussion

IV. DEVELOPING THE REFLECTIVE LANGUAGE TEACHING MODEL
4.1 Assumptions of Reflective Language Teaching
4.2 The Three-Phase Cyclic Model
4.3 Putting Together Micro- and Macro-Reflection

V. THE APPLICATION OF THE RLT MODEL
5.1 Activating the Planning Phase to Develop RLT Syllabus
5.2 Tools for Activating the Reflection Phase
5.3 Individual vs. Collective Reflection
5.4 A New Empowered Vision of Teaching English
5.5 The Usability of the RLT Model
5.6 Implications for Teacher Education

VI. CONCLUSION

Appendix
References
Index

 
 
 

 
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