:: 기한제 홈페이지에 오신것을 환영합니다.::
도서검색
 
도/서/카/테/고/리
총류
Korean study series
insight into korea
series
short fiction series
Korea dissertation series
Ewha series
영어영문학
인문/사회/자연과학
취미/생활
군사
전자책
기타
 
 
 
작성일 : 13-05-29 20:18
 From Tradition to Consumption(전통에서 소비형태까지)
Dennis Hart
2003-03-20
신A5
89-88095-44-8
20,000
판매구분 판매
역자
편저자


[Korea Dissertation Series 2]

[제1회(2002) 대한민국학술원 우수학술도서]
From Tradition to Consumption is a ground breaking work that provides a wonderfully innovative and insightful explanation of the eclipse of tradition society and the rise of a new consumer culture during South Korea’s recent march to economic development. The book convincingly portrays this shift to cultural modernity as the product of larger state policies on industrialization as well as the reasoned response of people to rapidly shifting forms of labor, everyday life, and state narratives. Key to this transformation from agriculture to a modern life has been the drastic alteration of the family from a unit of production to a unit of consumption.
This state-led development also has redefined gender roles in Korea. The pressing needs for production and consumption to bolster economic development have resulted in the creation of a middle-class family marked by the white collar male and the urban housewife. These new social roles serve to make the process of consumption central to the family, and to promote the act of consumption to be the basis for modern identity.

본서는 한국 전통사회의 쇠퇴와 경제성장기의 새로운 소비문화의 등장에 대해 놀랍도록 참신한 통찰로 설명하는 획기적인 논문이다. 저자는 문화적 근대화 과정이 급속히 변화하는 노동형태, 일상생활, 국가담론 등에 대한 대중의 이성적 반응의 결과임은 물론 국가 산업정책의 산물이기도 하다고 설득력 있게 논증한다. 농경사회가 현대사회로 이행하는 데 있어 핵심은 가족이 생산단위에서 소비단위로 급격히 바뀐 사실에 있다.
이러한 국가주도 성장은 성역할도 재정립한다. 경제성장을 촉진시키는 데 긴요한 생산과 소비의 요구에 맞춰 화이트칼라 남성과 도시주부로 대표되는 중산층가족모델이 생겨난 것이다. 이 새로운 사회적 역할은 소비를 가정생활의 중심이자 현대성의 기초로 만드는 데 기여한다."
Preface and Acknowledgements
Chapter One - Materialist Culture and Korea
Chapter Two - Korea's Historical Traditions and Legacies
Chapter Three - Industrialization and the Family
Chapter Four - Inventing the Modern Patriarch: Consumption and the Famil
Chapter Five - Creating the Korean Housewife
Chapter Six - Advertising in Korea: Articulating the Materialist Culture
Chapter Seven - Conclusion: Forgetting the Past and Repositioning Politics

 
   
 

 
  지문당 , 대표 : 임삼규 , 413-756 경기도 파주시 광인사길 85 , 사업자등록번호 : 101-90-03301,
대표 번호 : 02-743-3192~3 , 팩스 : 02-742-4657 , 대표 이메일 : sale@jimoon.co.kr