:: 기한제 홈페이지에 오신것을 환영합니다.::
도서검색
 
도/서/카/테/고/리
총류
Korean study series
insight into korea
series
short fiction series
Korea dissertation series
Ewha series
영어영문학
인문/사회/자연과학
취미/생활
군사
전자책
기타
 
 
 
작성일 : 13-05-30 13:38
 Pop culture formations across East Asia(21C 동아시아의 대중문화 지형)
Doobo Shim(심두보), Ariel Heryanto, Ubonrat Siriyuvasak
2010-08-30
신A5
978-89-6297-026-5
20,000
판매구분 판매
역자
편저자


"이 책은 아시아 각국의 대중문화가 고립적이고 분절적인 모습으로 생산, 유통, 소비되는 것이 아니라 상호교차적이고 상호의존적인 상태에 있음을 증명하고 있다. 특히 한류드라마가 아시아 각국의 대중문화 맥락에 접합되어 다양하게 소비되고 의미화되고 있음을 실증적으로 보여준다.
동시대 아시아 각국의 소비자들은 그 오리진이 무엇이든 상관없이 자신의 취향에 따라 다국적의 대중문화물을 취사선택하는 경향성을 드러내고 있으며, 국제 문화교통에 있어서 글로벌과 로컬의 구분은 무의미해지고 있다. 실제로, 아시아에서는 한류뿐 아니라, 중화권의 만도팝과 칸토팝, 일본 대중문화, 인도의 볼리우드 영화, 멕시코 텔레노벨라 드라마, 미국 대중문화 등이 문화소비의 메뉴를 구성하여 소비자의 선택을 받기 위해 경쟁하고 있다. 이렇게 활발한 국제 문화교통의 배경으로서 여전한 영향력을 행사하는 것은 할리우드로 상징되는 미국 대중문화다. 한국을 비롯한 아시아 각국은 할리우드의 콘텐츠뿐 아니라 문화산업적 모델로서 󰡐할리우드 배우기󰡑를 적극 실천하고 있다. 마지막으로 이 책은 아시아 대중문화 시장에서의 중국의 급격한 부상을 지적한다.

This volume offers a diverse range of perspectives to the study of popular culture in East and Southeast Asia, by connecting the changing terrain of media industries and audiences in specific social settings in Asia to the course of global media development and international cultural flows.The need tosolicitthe emerging dynamics of cross-border consumption of cultural products, as well as de-territorialization and re-territorialization processes of cultural markets motivate the publication of this volume. Along this line of inquiry, this volume problematizes identity politics and power relations formed through religion, ethnicity, gender, and class dispositions. Based on well-grounded fieldwork and multi-layered analysis, the contributors who have done extensive research works in Asian popular culture critically examine possible space for resistance to the existing structure of domination. The work as a whole sways the conventional ideas of international media and cultural flow, by providing new insights into audience reception in the Asian context, and inviting others to rethink the existing theoretical framework in analyzing culture industries.
Acknowledgements
Notes on the Editors and Contributors

Introduction: Problematizing the Pop Culture Formations in East Asia

Part 1 Media Consumption in Asia and Identity Politics

TV Drama Consumption in South Korea: Focusing on My Name is Kim Sam-Soon…Young-Hee Chung

Love and Islam in Two Indonesian Films…Hyung-Jun Kim

Polygamy and Islam in Indonesian Films: Discourses of female(companion)s of polygamous males in Indonesian urban Islamicsociety & culture…Rachmah Ida

Contesting 'Nation': Renegotiating Identity and Multiculturalism in the New Malaysian Cinema…Zawawi Ibrahim

Part 2 Nation-States and Media Transnationalization

Whither the Korean Media?…Doobo Shim

Trends and Effects of the Korean Wave…Jeongmin Ko

The Culture Industry and Asianization: The new 'imagined' inter-Asia economy…Ubonrat Siriyuvasak

""Symbolic Migrant Workers"": Southeast Asian artistes in the East Asian entertainment Industry…Liew Kai Khiun

Part 3 Cross-border Consumption of Regional and Global Cultural content and the Question of 'new' Identity Formation

The Look of Love: New engagements with the oriental in Indonesian popular culture…Ariel Heryanto

Expansion of U.S. Sport in South Korea: From globalizing to localizing U.S. sport entertainment…Younghan Cho

Filipina Vocalists on the Live bar Stage in South Korea: Positioning between 'musician' and 'entertainer'…Minjung Kim

Feudal Spectres on Philippine Television: Global soaps and the resuscitation of the colonial imaginary…Joseph T. Salazar

Index

 
   
 

 
  지문당 , 대표 : 임삼규 , 413-756 경기도 파주시 광인사길 85 , 사업자등록번호 : 101-90-03301,
대표 번호 : 02-743-3192~3 , 팩스 : 02-742-4657 , 대표 이메일 : sale@jimoon.co.kr